כך תשפרו את החשיבה של ילדכם

תהליכי חשיבה הם בין הדברים החשובים ביותר בהתפתחותם של ילדים, לצד ההתפתחויות המוטוריות כמובן. בגילאים צעירים למדי, הילדים מתחילים לרכוש מיומנויות שונות מה שמסייע להם להתפתח ולגדול על הצד הטוב ביותר. בכדי לסייע לילדים לפתח מיומנויות מוטוריות, אנחנו שולחים אותם לחוגים ועושים עמם פעילויות יצירה ופעילויות גופניות מסוגים שונים – ובכן, גם בכדי לפתח תהליכי חשיבה יש לא מעט פעילויות שניתן לעשות עם הילדים.

שיפור חשיבה לילדים

מהן מיומנויות קוגניטיביות?

מיומנויות קוגניטיביות כוללות כמה וכמה רבדים, למשל ריכוז, פתרון בעיות, הבנת סיטואציות, זיכרון, רכישת שפה, יצירתיות ועוד. פיתוח מיומנויות קוגניטיביות הוא אלמנט מהותי בהתפתחותו של הילד, לכן חשוב לסייע לו לרכוש את המיומנויות הללו באופן המיטבי. זה לא מספיק להסתמך על המחנכים, הגננות ותוכניות הטלוויזיה הלימודיות, כך שרצוי לקחת חלק פעיל בתהליך ולסייע לילדים לפתח את החשיבה והדמיון.

איך ניתן לשפר את תהליכי החשיבה?

יש לא מעט דרכים לשפר תהליכי חשיבה בקרב ילדים ולתרום משמעותית לפיתוח המיומנויות הקוגניטיביות השונות. חשוב שלא תעשו זאת באופן פורמלי, כי הילדים יפרשו זאת כתהליך למידה, אלא עשו זאת בדרך אגבית, תוך שילוב פעילויות שגרתיות ומהנות.

משחקי חשיבה – לומדים לפתור בעיות!

משחקי חשיבה לילדים בנויים באופן בו הם מציבים מול הילד אתגר מסוים. הילדים צריכים להתמודד מול האתגר, לחשוב על כמה פתרונות שונים ולמצוא את הפתרון האידאלי ביותר. מעבר לפתרון בעיות, המשחקים הללו גורמים לילדים לחשוב באופן אסטרטגי ולחשב מהלכים.

קריאת ספרים – מחדדים את הזיכרון!

קריאת ספרים מועילה בכל כך הרבה רבדים. ראשית, הקריאה מסייעת לילדים לרכוש שפה ולהכיר מילים חדשות ומעבר לזה, היא מציגה מולם סיטואציות יומיומיות תוך הקניית מוסר השכל חשוב. קריאת ספרים יכולה לסייע בתחום נוסף – חידוד הזיכרון. עלילת הספר המתפתחת לאורך כל הסיפור, מחייבת את הילדים לזכור אותה בכדי להבין את התפתחות העלילה. אגב, דרך נוספת לשפר את הזיכרון היא באמצעות משחקי זיכרון מסוגים שונים.

עבודות יצירה – מפתחים את הדמיון!

כאמור, עבודות יצירה מסייעות לפיתוח המיומנויות המוטוריות של הילדים, הם לומדים כיצד להחזיק מספריים ולגזור, כיצד להדביק באופן מדויק ואיך לצבוע מבלי לצאת מהקווים. יחד עם זה, עולם האמנות והיצירה תורם באופן משמעותי להתפתחויות הקוגניטיביות. הילדים לומדים כיצד להשתמש בדמיון ולחשוב מחוץ לקופסא, איך ליצור יש מאין ואיך לפתור בעיות מסוגים שונים (כמו למשל באיזה דבק כדאי להשתמש בכדי להדביק אלמנטים או באיזה צבע לצבוע את הדמות שעל הנייר).

מתי מומלץ להתחיל בתהליך?

רצוי להתחיל לעבוד על תהליכי החשיבה של הילדים בהקדם האפשרי, ויפה שעה אחד קודם. המיומנויות השונות מתפתחות עוד בהיותם פעוטות, לכן חשוב להתחיל עמם את התהליך בהדרגה, לרכוש משחקים המותאמים לגילם ולאפשר להם לחקור את העולם. בגילים מאוחרים, החשיבה היא לרוב חשיבה תבניתית ובמקרים מסוימים גם נטולת מעוף. תוכלו למנוע זאת ולסייע לילדיכם לפתח את החשיבה בדרכים השונות שצוינו מעלה.

 

פיתוח מיומנויות קוגניטיביות בכלל, והרגלי חשיבה בפרט, הוא תהליך שאורך לא מעט זמן. כבר בגיל צעיר רכשו לילדים ספרים, חומרי יצירה ומשחקי חשיבה, וסייעו להם לפתח את החשיבה, הדמיון והיצירתיות החבויים בהם.

זיו צור

זיו צור

בעל תואר ראשון בחינוך, מומחה ללימודים אקדמאיים ובלוגר מושבע בתחום המוזיקה.

מאמרים אחרונים

מורים פרטיים למתמטיקה

מורים פרטיים למתמטיקה

רוצים ללמוד טוב יותר מתמטיקה? מתקשים בתרגילי כפל וחילוק? לא מצליחים להבין את השיעורים בכיתה? ישנן מספר רב של סיבות שבגינן תצטרכו לשכור את שירותו

קרא עוד >>
דיו למדפסת ברדר

דיו למדפסת ברדר

אנשים רבים בוחרים לרכוש מדפסת מסוג ברדר. לא בכדי. מדפסת ברדר קנתה לה שם של מדפסת איכותית, מדפסת קטנה וקומפקטית, מדפסת שהיא גם לא יקרה

קרא עוד >>
איך לכתוב קורות חיים

איך לכתוב קורות חיים

קורות חיים הוא בדרך כלל מסמך הנפוץ בתהליך הגיוס לעבודה או לישות תעסוקתית מסוימת בכל תחום. הוא כולל מידע על הרקע והכישורים שלכם ועליו להעביר

קרא עוד >>