מבחני מחוננים

מדריך הכנה למבחני מחוננים

מבחני מחוננים נועדו לבדוק אם הילד שלכם יכול להיות מוגדר כמחונן ולעבור לתכנית לימודים מתאימה. בתי ספר מתקדמים או תכניות לימודים משתמשים בתוצאות המבחנים האלו על מנת לקבוע את רמת הכשירות של הילד.

תכניות אלו מוצעות כמסגרת לימודים הכוללת תכנית לימודים מובחנת ומקצועית מזורזת יותר מהלימודים בכיתה טיפוסית, מה שהופך את תוכן הלימודים להרבה יותר קשה. תכניות לימודים מסוימות המיועדות למחוננים מועברות בשתי רמות מעל הרמה של הכיתה במסגרות חינוך של בתי ספר רגילים.

המבחנים המיועדים לאיתור ילדים מחוננים מורכבים מנושאים מיוחדים הדורשים חשיבה ברמה גבוהה כגון יכולת ניתוח, הערכה וסינתזה, ולכן חשוב להקפיד לעבור הכנה למבחני מחוננים.

כיצד מזהים תלמידים מחוננים?

בתי ספר רבים מציעים הזדמנויות לילדים לעבור מבחנים כגון מבחן יכולת שכלית, מבחן יכולת קוגניטיבית או מבחן שאינו מילולי. הציונים במבחנים אלו משמשים בהמשך על מנת להחליט אם הילד זכאי לעבור לתכנית לימודים של מחוננים.

בתי ספר פרטיים וציבוריים מפעילים תכניות הכנה למבחני מחוננים כדי לאתר תלמידים מחוננים מתקדמים, על מנת להעבירם לתכנית לימודים מואצת.

באמצעות חשיפת ילד למגוון נרחב של מיומנויות חשיבה ותבניות פעילות המכוסות על ידי רוב מבחני ה-IQ, ניתן להגיע להישגים המושתתים על תכנית הלימודים המבוססת על התקנים, ולספק הכנה שלא תסולא בפז שמובילה להשגת תוצאות גבוהות יותר במבחנים, ולהצלחה מתמשכת מעבר למבחן.

תכניות הכנה למבחני מחוננים

במסגרת הלימודים לקראת המבחן, הילד עובר הכשרה הכוללת למידה מספרים חדשים ומתקדמים, הנושאים כותרים שזכו להצלחה מוכחת בתחום הכנה למבחני מחוננים. לאחר שמושגת הערכה פרטנית לגבי רמת האינטליגנציה של הילד, נקבעת הזכאות שלו לתכנית לימודים למחוננים. לכן חשוב להתכונן למבחן באופן מקיף ומעמיק על מנת לעבור אותו בהצלחה.

תכנית ההכנה מותאמת לגיל הילד ורמת ההשכלה שלו, וכוללת גם פריטי לימוד התואמים את רמת המיומנות שלו וגורמים לו הנאה.

מומלץ לעבור הכנה למבחני מחוננים במשך תקופה של חודש וחצי לפחות לפני מועד המבחן, כך שניתן יהיה לזהות את רמת מנת המשכל של הילד. ככל שמועד המבחן מתקרב, והילד כבר שולט בחלק ניכר מהחומר, ניתן לדלג קדימה בחומר לפעילויות מאתגרות יותר. אם נשאר זמן, תמיד אפשר לשוב מאוחר יותר אל החלק עליו דילגתם.

אחת השיטות ללמוד למבחני מחוננים היא לבצע בדיקות בכל שלב

אם הילד עונה על שאלות המבחן במהירות וברהיטות, מומלץ לשקול את האפשרות להמשיך הלאה. אם הילד נאבק עם החומר, יש לעבור על הפריטים במבחן שוב ולחזור על החומר. באמצעות שיטת הבדיקות המבוצעות בכל שלב של לימודי הכנה למבחני מחוננים, ניתן לקבל מושג טוב לגבי נקודות החוזק והחולשות של הילד, להגדיר את כישוריו ולקבל את האפשרות לכסות את כל החומר.

ההכנה למבחנים מציעה כיסוי מקיף של החומר עליו יתבסס המבחן, אבל אם  מסגלים שגרת לימודים יומיומית, ניתן להשיג הכנה מלאה במהירות מפתיעה. יש לזכור שלתלמידים צעירים יש טווחי תשומת לב קצרים יותר, כך שאפילו חצי שעה של לימודים ביום יכולה להספיק להם.

חשוב לציין גם שהכנה למבחני מחוננים נושאת ערך רב מעבר למהלך הבחינה. החומר הנלמד מסייע לשיפור יכולות הילד להסביר ולנתח מידע, והוא רוכש מיומנויות חיוניות להצלחה בתחומים רבים.

זיו צור

זיו צור

בעל תואר ראשון בחינוך, מומחה ללימודים אקדמאיים ובלוגר מושבע בתחום המוזיקה.

מאמרים אחרונים

מורים פרטיים למתמטיקה

מורים פרטיים למתמטיקה

רוצים ללמוד טוב יותר מתמטיקה? מתקשים בתרגילי כפל וחילוק? לא מצליחים להבין את השיעורים בכיתה? ישנן מספר רב של סיבות שבגינן תצטרכו לשכור את שירותו

קרא עוד >>
דיו למדפסת ברדר

דיו למדפסת ברדר

אנשים רבים בוחרים לרכוש מדפסת מסוג ברדר. לא בכדי. מדפסת ברדר קנתה לה שם של מדפסת איכותית, מדפסת קטנה וקומפקטית, מדפסת שהיא גם לא יקרה

קרא עוד >>
איך לכתוב קורות חיים

איך לכתוב קורות חיים

קורות חיים הוא בדרך כלל מסמך הנפוץ בתהליך הגיוס לעבודה או לישות תעסוקתית מסוימת בכל תחום. הוא כולל מידע על הרקע והכישורים שלכם ועליו להעביר

קרא עוד >>