מבחני מחוננים

כל הסיבות ללמוד באוניברסיטה

בשנות התשעים מדינת ישראל עברה שינוי מהותי באקדמיה, זאת בזכות פתיחתו של השוק וכך במקום שאזרחי ישראל יוכלו ללמוד אך ורק באוניברסיטאות או מכללות ציבוריות, הם יכלו לבחור בין מוסדות ציבוריים למוסדות פרטיים, מכללות רבות ומגוונות אשר כוללות תפריט עשיר של מקצועות מכל התחומים.

השינוי הזה היה בו לא מעט צדדים חיוביים, בין היתר הוא הגדיל באופן משמעותי את מספר הישראלים אשר מחזיקים תואר ראשון ושני, הוא הרחיב מאוד את עולם המחקר הישראלי, הוא פתח את הדלתות בפני קהלים אשר לא יכלו לדמיין את עצמם קודם לכן לומדים באקדמיה, השינוי הרחיב באופן מהותי את שוק העבודה וכמובן איפשר למדינת ישראל להתחרות מול מדינות אחרות בעולם, בכל תחום שהוא.

מאז חלו עוד שורה של שינויים רבים, נוספו אוניברסיטאות חדשות, מכללות קיבלו אישור ללימודי מחקר, תחומים רבים נוספו לאקדמיה ועוד. כל זה הוביל לשאלה אחת חשובה, האם נכון ללכת ללמוד במוסד כמו אוניברסיטה או עדיף להירשם למכללה? לא מעט צעירים מתלבטים בשאלה זו. אנחנו ננסה להציג את הצד החיובי של לימודים במסגרת אוניברסיטה.

לפני כאן נציין, יש בישראל מגוון מכללות איכותיות, חלקן ברמה של אוניברסיטה גם, ובכל זאת, בסיכום הכללי כפי שנוכל לראות מיד, בסוף היום עדיף ללמוד באוניברסיטה, ברוב המקרים. כמו כן נציין, שיש מקצועות מסוימים שאי אפשר ללמוד בשום מקום מלבד אוניברסיטה, למשל רפואה, אדריכלות, וטרינריה. לכן מי שרוצה ללמוד מקצועות אלו, אין לו ברירה אלא ללכת למוסד אוניברסיטאי ולא למכללה.

מדוע משתלם יותר ללמוד באוניברסיטה

סיבה אחת חשובה, שעם כל הכבוד למכללות, אוניברסיטאות הן מוסד ציבורי שהמדינה לוקחת חלק בסבסוד שלהן. כלומר יש למדינה אינטרס שהן יתקיימו ויצליחו. יש מכללות רבות שהן חזקות כללית, אך אי אפשר לדעת מה יקרה שהחוזק הזה יעלם, כמו כן, תמיד ייתכן שבשם החיסכון והיעילות הכלכלית, הסטודנטים עלולים להיפגע.

סיבה שנייה היא, אוניברסיטאות מהוות קרקע איכותי ואמין למחקר, הן מחזיקות את הצוותים הטובים ביותר בכל תחום, יש לכן את הכלים הטובים ביותר למחקר, יש להן שם, קשרים עם אוניברסיטאות בעולם, יש להן ניסיון וותק. אלא דברים שאסור לזלזל בהם. בסופו של דבר, זה מעניק קרקע פורייה לסטודנט להתמקצע בתחום שלו ולהתקדם הלאה.

יש סטודנטים רבים אשר חוששים שלימודים באוניברסיטה יקשו עליהם להתפרנס. היום האוניברסיטאות הרבה יותר קשובות לכך. בין אם זה באמצעות מלגות ובין אם זה באמצעות מסלולי לימוד שמותאמים לסטודנטים.

נקודה נוספת היא, המכללות יכולות להעניק מקסימום תואר שני, לעומת זאת באוניברסיטה אפשר להתקדם גם ללימודי דוקטורט ואפשר כמובן להתקדם הלאה לעבודה באקדמיה. אלה דברים שמכללות לא יכולות להעניק לסטודנטים שלהם, לפחות לא בשלב הזה בו נמצאת האקדמיה בישראל.

זיו צור

זיו צור

בעל תואר ראשון בחינוך, מומחה ללימודים אקדמאיים ובלוגר מושבע בתחום המוזיקה.

מאמרים אחרונים

מורים פרטיים למתמטיקה

מורים פרטיים למתמטיקה

רוצים ללמוד טוב יותר מתמטיקה? מתקשים בתרגילי כפל וחילוק? לא מצליחים להבין את השיעורים בכיתה? ישנן מספר רב של סיבות שבגינן תצטרכו לשכור את שירותו

קרא עוד >>
דיו למדפסת ברדר

דיו למדפסת ברדר

אנשים רבים בוחרים לרכוש מדפסת מסוג ברדר. לא בכדי. מדפסת ברדר קנתה לה שם של מדפסת איכותית, מדפסת קטנה וקומפקטית, מדפסת שהיא גם לא יקרה

קרא עוד >>
איך לכתוב קורות חיים

איך לכתוב קורות חיים

קורות חיים הוא בדרך כלל מסמך הנפוץ בתהליך הגיוס לעבודה או לישות תעסוקתית מסוימת בכל תחום. הוא כולל מידע על הרקע והכישורים שלכם ועליו להעביר

קרא עוד >>