תואר ראשון במשפטים – האם הוא רלוונטי?

 

במקצועות רבים, תואר ראשון הוא רק הפתיח, המנה הראשונה בארוחה האקדמית שאנחנו אמורים לבשל לעצמנו ולאכול. במקצועות רבים, תואר ראשון לא יכול להעניק לנו דבר מלבד תעודה ותחושה טובה, שכן בשביל לעבוד במקצוע, אנחנו צריכים יותר מתואר ראשון, אנחנו צריכים תואר שני, ובמקרים מסוימים גם מעבר לכך.

אך כשמדובר על תואר ראשון במשפטים, המצב שונה מעט. בדומה למקצועות אחרים בהם הלימודים כשלעצמם מהווים בסיס לקבלת תעודה על פי מבחנים חיצוניים, מבחנים שאינם נערכים על ידי המוסד בו לומדים אלא על ידי ארגון חיצוני, ארגון שמוכר על ידי המדינה ופועל על פי חוקיה, אך הוא לא מכשיר את החברים בו לעסוק בתחום אלא רק עורך להם מבחנים לקבלת רישיון. זה המצב בתחום של משפטים.

במסגרת לימודי תואר ראשון במשפטים, מקבלים הסטודנטים את כל הכלים הנדרשים על מנת להיות עורכי דין, כולל מסלול סטאז' אותו הם צריכים לעבור במשרד עורכי דין, בשביל שיוכלו לסיים את הלימודים כנדרש. אך בשביל להיות מועסקים כעורכי דין מן המניין, הרי שהם חייבים לעבור את מבחני לשכת עורכי הדין, אשר אומנם מתבססים על החומר שנלמד בכיתה אך אין קשר הלשכה למוסדות הלימוד.

האם נכון להסתפק בתואר ראשון בלבד?

סטודנטים רבים תוהים בינם לבין עצמם, האם נכון להסתפק בלימודי תואר ראשון למשפטים או שמא נכון יותר יהיה להתקדם הלאה ללימודי תואר שני, האם זה בכלל הכרחי.

התשובה מתחלקת למספר חלקים. בחלק בראשון נדגיש, שזו לא חובה. אפשר להיות עורך דין מבלי להיות בעל תואר שני, אפשר להיות משפטן (מי שלמד משפטים אך לא ניגש או לא עבר את בחינות הלשכה). תואר ראשון הוא מספיק טוב לשם כך.

החלק השני של התשובה היא, תואר שני יכול להעניק לנו מגוון כלים ייחודים שתואר ראשון לא מעניק, כמו למשל לימודים ממוקדים בתחומי משפט שונים, לימודי משפטים עם תחומים חיצוניים נוספים, לימודי מחקר מעשי ועוד. כמובן שאפשר גם להתקדם בסיום התואר אל עבר דוקטורט. על כן,. גם אם הלימודים אינם נדרשים הם בהחלט יכולים לפתוח דלת לעולם נרחב.

יש עוד חלק והוא קשור לשוק העבודה. מאחר וקיים ריבוי עורכי דין בישראל, ויש היצע רב והביקוש נמוך ביחס אליו, ברור שמרבית המשרדים ירצו לשכור את שירותיו של עורך דין שהוא שונה, בולט מהאחרים. עורך דין אשר יכול להציע משהו שאחרים לא יכולים להציע. תואר שני, עם כל מה שכרוך בכך וכל מה שהוא מביא איתו, למשל עבודה עם שופטים ועורכי דין בכירים, יכול לספק את המייל הנוסף הנדרש לצורך השגת עבודה במשרד כזה או אחר.

זו הסיבה שלימודי תואר ראשון במשפטים יכולים אולי להספיק, אך מוטב לחשוב כמה צעדים קדימה.

 

זיו צור

זיו צור

בעל תואר ראשון בחינוך, מומחה ללימודים אקדמאיים ובלוגר מושבע בתחום המוזיקה.

מאמרים אחרונים

מורים פרטיים למתמטיקה

מורים פרטיים למתמטיקה

רוצים ללמוד טוב יותר מתמטיקה? מתקשים בתרגילי כפל וחילוק? לא מצליחים להבין את השיעורים בכיתה? ישנן מספר רב של סיבות שבגינן תצטרכו לשכור את שירותו

קרא עוד >>
דיו למדפסת ברדר

דיו למדפסת ברדר

אנשים רבים בוחרים לרכוש מדפסת מסוג ברדר. לא בכדי. מדפסת ברדר קנתה לה שם של מדפסת איכותית, מדפסת קטנה וקומפקטית, מדפסת שהיא גם לא יקרה

קרא עוד >>
איך לכתוב קורות חיים

איך לכתוב קורות חיים

קורות חיים הוא בדרך כלל מסמך הנפוץ בתהליך הגיוס לעבודה או לישות תעסוקתית מסוימת בכל תחום. הוא כולל מידע על הרקע והכישורים שלכם ועליו להעביר

קרא עוד >>